منوعات

النظام اليومى لتنظيف المنزل

النظام اليومى لتنظيف المنزل

النظام اليومى لتنظيف المنزل 3 النظام اليومى لتنظيف المنزل
النظام اليومى لتنظيف المنزل

 

خلينا نتفق على أن كلمة الأساسيات التى ستتردد كثيرا تعنى الاتى:-

**أول ماتصحى من النوم حتى لو الدنيا بتنزل تلج مع الحرص عند وجود أطفال. أفتحى الشقه كلها تتهوى لمده لاتقل عن ساعتين صيفا وشتاءا وكل الشقه مره واحده .ليه جنابك؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟شبابيت

 

علشان كل الهواء الراكد فى البيت طول الليل يخرج مره واحده ويتجدد هواء البيت كله دفعه واحده وطبعا لما تكون الشابيك كلها مفتوحه مره واحده هناك تيار هواء هذا هو الطرد للهواء الغير نقى والتجديد .

 

**أول شىء تعمليه وتبقى مقرره من بالليل هاتعملى أيه للغدا .. لوعندك فى الفريزر يخرج علشان يلحق يفك لو فى الشتا من بالليل فى رف التلاجه وتسيبيه لتانى يوم . لو فى الصيف يبقى الصبح وموش هاياخد وقت. لو موش متوفر أحتياجات الغدا يبقى ترتبيها على حسب ظروفك ويفضل تبقى مجهزه مكونات الغدا من قبلها بيوم علشان وقت النهار موش يضيع فى الخروج .

 

النظام اليومى لتنظيف المنزل 1 النظام اليومى لتنظيف المنزل
النظام اليومى لتنظيف المنزل

 

**الغسيل من اكتر الحاجات اللى بتاخد وقت وبتشيل من عليكى 3 بنود لم ونشر ووضع غيره فى الغساله ودايما أقول خلصنا من ثلاثة أكوام من الغسيل.

**أهم جزء فى البيت ولو أتروق بتحسى أن البيت كله شكله يفتح النفس. أيه هو؟؟؟؟؟؟

السرير لأنه بيشغل مسطح كبير فى غرف النوم وبالتالى هو اللى بينقلك أنطباع ان الأوضه مترتبه والا لأ . يبقى تقررى هل هترتبى السرير فقط مع تهوية الفرش والا ده ميعاد تغيير الملايات يبقى فورا تخلصى من هذه المهمه.

**نظره سريعه على باقى الشقه لو في حاجه موش فى مكانها وخصوصا طبعا لو فى أطفال ولعب مرميه فى كل حته والا حد غير هدومه وموش شالها يبقى بسرعه أرتب الحاجات دى اللى هيتغسل يتغسل واللى يتشال فى الدولاب أو على الشماعه. وبمناسبة الشماعه ياريت كل فتره نبص على الشماعات احيانا بنعتاد المنظر ده ونكتشف أن في هدوم متعلقه بقالها شهور ماحدش جه جنبها.

 

**هاتى المكنسه اللى انتى طبعا شايلاها نضيفها وكيسها مغسول وزى الفل وشفطى البيت كله وفضى الكيس وأغسليه وسيبيه يجف.

**فوطة المسح وميه بها أى نوع منظف وأعصريها أوى وحطيها على الممسحه ولمعى البلاط المكشوف وكل جزء تشطفى الفوطه وتغمريها فى الميه وتعصريها وتعملى نفس الشىء. شوية مطهر وفوطه تانيه نضيف وجافه تماما ولمعى البلاط بالمطهر.

 

النظام اليومى لتنظيف المنزل 2 النظام اليومى لتنظيف المنزل
Young woman cleaning kitchen

 

**الحمام هنغير الفوط ونغسل التواليت بالمنظف بالطريقه اللى تريحك وكذلك الحوض والبانيو والأرض هاتتمسح كويس وماتنسيش المطهر وأهم شىء أحنا متفقين عليه بالنسبه للحمام التهويه لأن عنصر التهويه بيساعد على حاجتين الحمام مايكونش ريحته كريهه. وفى نفس الوقت بيفضل جاف طول اليوم وبالتالى هذه التهويه لاتسمح بوجود عفن متراكم على حواف البانيو والجزء أسفل التواليت . وبأحب أاكد على تجفيف الحمام نفسه أرضيات وحوائط وطقم الحمام لابد من التجفيف الجيد.

 

**أدخلى المطبخ المفروض أنه من بالليل فله كل اللى فيه كام كوبايه وحاجات بسيطه من بعد الفطار مع البوتاجاز وبرضوا أنا متاكده انه نضيف من بالليل بس زى بعضه خليها عليكى علشان وانتى واقفه تعملى الغدا تبقى نفسك مفتوحه. وطبعا الأرض أتمسحت مع باقى الشقه.هنبدأ نعمل الغدا ويجب مراعاة ميعاد حضور الأولاد وسيادة النائب العام علشان أكتر حاجه ممكن تعصب الزوج هو أنه يرجع من الشغل جعان والست بسلامتها لسه ماخلصتش الأكل .وأيضا الأولاد لازم يتعودوا على النظام يرجعوا يلاقوا الغدا علشان يتابعوا باقى اليوم بتاعهم على حسب نظام كل بيت.ماتنسيش تعملى صنف حلو مع صنف عصير .

 

**فى أثناء تجهيز الغدا اللى يجى فى أيدك يتغسل اول بأول .. وبعد الغدا هنغسل الاطباق على السريع وطبعا وموش عايزه مناقشه البوتاجاز رجل المهام الصعبه فى ساعتها يتغسل ويبقى زى الفل علشان لو فى حاجه وقعت أثناء تحضير الغدا يبقى سهل أزالتها ولو أمكن بعد أذنك ولو مافيهاش مضايقه لحضرتك تاخدى الأرض كده على الماشى فوطه معصوره اوى وشوية جنرال او كلور ألوان أو داونى انتى وضميرك بقى اللى يطلع من ذمتك المهم تخرجى من المطبخ وهو شمعه منوره.

دلوقتى أقدر أقولك يومك زى الفل.

الوسوم
زر الذهاب إلى الأعلى
إغلاق
إغلاق